top of page
Writer's pictureUroš Nedeljković

Marketing dinosaurusi ili "survajveri"?

Updated: Sep 17, 2023

Dve paralelne prave spajaju se u beskonačnosti, usled eksternih faktora koji na njih utiču, privlače jedna drugu, dodiruju se u jedinoj mogućoj tački. Zapitamo se često kako je moguće da nekoga ili nešto i ne primetimo u početku, a onda sa njim ili sa tim provedemo ostatak života. Vezujemo se za ljude, mesta, hranu, mirise, dodire, aplikacije… Plaćamo za sećanja i uspomene. Zašto onda postavljamo barijere da nešto ne želimo ni da probamo ili ga okrivimo za potencijalni neuspeh – a nismo ga videli? Nikolo Makijaveli, u svom delu „Vladalacˮ, navodi da „ko želi neprekidno da niže uspehe – mora se prilagođavati vremenu u kojem živi”. Slušam anketu slučajnih prolaznika, na jednom od jutarnjih programa, kako će nas razvoj veštačke inteligencije uništiti, a nisu ni svesni da je koriste na skoro svakodnevnom nivou. Rapidni razvoj ChatGPT-a otvorio je jedan novi svet u kome shvatamo da AI nudi neku bržu, efikasniju i povoljniju zamenu za dosadašnji tok poslovanja.

Koga će ovaj asteroid pogoditi i ko će postati dinosaurus, a ko će se prilagoditi i preživeti?

Sve više diskutujemo o kreatorima slika uz pomoć algoritma veštačke inteligencije, iako oni postoje nekoliko godina. Koga će ovaj asteroid pogoditi i ko će postati dinosaurus, a ko će se prilagoditi i preživeti? Sreća je i dalje na strani velikih kreativnih marketing agencija sa mnoštvom priznatih međunarodnih i domaćih nagrada, jer klijenti nemaju ni vremena ni resursa da se bave novim alatima. Ponekad ne znaju baš ni šta tačno žele. Pisanje brifova nasuprot inputima AI platformi. I jedno i drugo se mora naučiti. Dobili smo nedavno upit za kreiranje logotipa manjeg gastronomskog festivala na popularnoj planini. Kako je to izgledalo ranije: brifirali smo dizajnere, čekali par nedelja, davali povratnu reakciju, svađali se i učili klijente da moraju čekati na kvalitetno rešenje. A danas? Dobili smo 25 predloga logotipa za 15 minuta, uključujući i inpute ka AI platformi. Iskreno, nisu uopšte loši, uz blago dorađivanje imamo kvalitetno rešenje za klijenta.


Ovaj pristup biznisu dovešće do smanjenja troškova, uštede vremena, lakšeg planiranja, ali i bolje edukacije kadrova. Zamislite da imate jednog asistenta menadžera brenda koji može operativno raspolagati različitim AI platformama. Često govorimo o nezainteresovanosti mladih kadrova, o nerazumevanju njihovih potreba, o sve većem interesovanju za IT sektor. Ne mogu svi biti programeri! Sve brži razvoj AI softvera daje na atraktivnosti i marketinškom sektoru, predstavlja jedinstveni spoj savremene tehnologije i marketinškog pristupa. Kvalitetnijim edukacijama i obrazovanjem kadrova možemo dobiti „inhaus” dizajnere koji nisu dizajneri, „inhaus” montažere videa, kreativca, fotografa, kreatora sadržaja, medijskog planera, programera… I sve to za 10‒20 dolara mesečno!


A šta će biti sa kreativnim agencijama, da li će se snaći na tržištu ili će se i dalje takmičiti za prestižne nagrade? Verujem da ćemo u narednih nekoliko godina ceniti još više ono što je „made by human”. Popularizacijom AI aplikacija dolazi i do velikog broja plagijata, novih solucija koje ne rade kvalitetno, ali se nude kao opcije. Tržište će biti podeljeno na kvalitetne aplikacije i kvalitetne kreativce. Apokaliptični stav „Sve će nas zameniti roboti” pada u vodu, sve dok se radi o zadovoljenju ljudskih potreba. Sve što rade mašine koje uče od nas još uvek rade da bi zadovoljile isključivo potrebe ljudi. Poster kreiran za sočni burger napravljen je da privuče pažnju čoveka, auto-školu promovisanu na videu pohađaće ljudi, aplikaciju za pretragu hotela na poznatim letovalištima koriste, takođe, ljudi. Bar zasad, roboti ne jedu i ne letuju, nije im potreban topli prekrivač niti ljuljaška. Ali će, možda, postati naši prijatelji sa kojima ćemo razmenjivati mišljenja, sa kojima ćemo se konsultovati. Predviđanja kažu da će u 2025. godini, onlajn narudžbine obavljati usmenim putem u preko 90 odsto slučajeva. „Siri/Aleksa, naruči mi jednu picu, znaš već kakvu volim.” A možda i: „Napravi mi jedan vizual za akcijsku prodaju čipsa i piva za 199 din.”


Strah od nepoznatog ne dozvoljava nam da se ponašamo u skladu sa novim trendovima koji nam dolaze. Prihvatanje novih stvari često od nas zahteva da se suočimo sa strahovima – ne tako što ćemo se praviti da strah ne postoji, već tako što mu nećemo dozvoliti da donosi odluke umesto nas. Dozvolimo AI softverima da uđu u naše živote, poslovanje, dnevne rutine… Osmišljeni su da nam pomognu i olakšaju funkcionisanje. Gledaoci su pobegli iz bioskopa kada su prvi put videli da voz ide ka njima, kauboj je želeo bržeg konja – a dobio auto. Nismo ni svesni da se oko nas dešava nova revolucija, samo joj treba širom otvoriti vrata i glasno reći: „Dobro došla!” Što bi rekao dobri Čarls Bukovski: „What matters most is how well you walk through the fire.”

Objavljeno u: BIZLife Magazin


Hungry Trex

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page